Judita Marko Marulić
SADRŽAJ
U prvom pjevanju opisan je prizor u kojem Nabukodonosor šalje svoga vojskovođu Holoferna u osvajanje i pljačku, željan da zagospodari svijetom.
U drugom pjevanju opisani su teški zločini Holofernove soldateske, koja gazi redom: Gabu, Jeruzalem…
U trećem dijelu vojska opsjeda Betuliju, koja se namjerava predat. No, Judita upozorava sugrađane na njihovu malodušnost i izlazi iz grada kako bi ostvarila svoj naum. Odlučila je ubiti Holoferna.
U četvrtom pjevanju ona ulazi u njegov logor i zadavi ga, a u petom je opisana strašna pijanka i osveta Judite, koja usnulome vojskovođi odsijeca glavu.
U šestom pjevanju Betuljani potuku obezglavljene i demoralizirane neprijatelje, a svuda slavljena Judita ode u Jeruzalem, gdje doživi sto i petu godinu.
O DJELU
Judita Marko Marulić
Ovaj alegorijski ep Marulić je nazvao »istorijom od sveta Judite«, a osnovna mu je ideja proizlašla iz dva izvora: iz kršćanske legende i iz nacionalnog oduševljenja za junačke pothvate koji utječu na razvitak povijesti.
Judita je retorički korektno ostvarenje, ali u nekim se dijelovima uzdiže i do samostalne pjesničke izražajnosti. Marulić se služi kontrastima cmo-bijelo, opisujući Holoferna naturalistički i s mržnjom, dok Juditu slika zanosno kao idealnu ženu, kršćansku i nacionalnu, židovsku junakinju. Zanimljiv je lik Holofernova suradnika Akiora, koji je po nekim svojim osobinama pravi prethodnik starca Duraka u Mažuranićevu spjevu Smrt Smail-age Čengića.
Niz, ritmički sugestivnih trodijelnih dvanaesteraca (pretežno amfibraške inercije) teče strogo organiziranim tokom, a čitava je priča o Juditinu pothvatu podijeljena u šest pjevanja.
(odlomak iz 5. pjevanja)
Oloferne stati na noge prejedva mogaše; jer jati koko mogahu dva, toliko sam on žva i obu ja ga san. Vagav zatvaruć, zva inih, da gredu van.